מריח כמו חו"ל – הופעות חיות בקיץ

בשנים האחרונות אנו עדים לנהירה גוברת והולכת של אמנים בינלאומיים לישראל לשם הופעה אחת או שתיים, באיצטדיון מקומי מלא עד אפס מקום.
שמות כמו ה-
Black Eyed Peas, ליידי גאגא, ריהאנה, לאונרד כהן ואלטון ג'ון כבר ניסו ונהנו. מה מניע את האמנים המצליחים האלו למקם את ישראל על מפת סיבוב ההופעות שלהם, מה מביא את הקהל להגיע בהמוניו, מיהם המתנגדים לכל העסק, ומה מצפה לנו בקיץ הקרוב?

אומנם אין נתונים מדויקים, אבל מסתמן שתעשיית ההופעות בארץ הגדילה את עצמה פי ארבע במהלך חמש השנים האחרונות. אזרחי ישראל מבלים יותר, קונים יותר ולא מהססים גם לפתוח את הארנק על מנת לרכוש כרטיסים להופעה של האמן האהוב עליהם. הסיבות לכך אינן וודאיות, אך נראה שישנם כמה גורמים שמשפיעים על העלייה בצריכת מוזיקה חיה.

אחת מהסיבות הללו היא ככל הנראה המצב הביטחוני הרגוע יחסית ששורר בארץ בשנים האחרונות. כידוע, תקופת רגיעה מובילה להתפתחות כלכלית חיובית ועלייה בצריכה. כחלק מזה, העם צורך יותר תרבות ומכאן שגם יותר הופעות, אשר בהחלט מושפעות מהמצב הביטחוני. ניתן לראות כי בתקופות בהן המצב הביטחוני מעורער, מקומות הומי אדם מרתיעים הן את האמנים והן את הקהל.

סיבה נוספת לעלייה בצריכת מוזיקה חיה היא השינויים החלים בעולמנו הטכנולוגי והשפעותיהם על צורת צריכת המוזיקה. התקליטים, הקלטות ובסופו של דבר גם הדיסקים, הוחלפו במדיה דיגיטלית שאנחנו יכולים להפעיל בכל מקום וללא עזרים. כעת, כשכבר פחות אופנתי לקנות דיסק של זמר אהוב, הקהל מחפש דרך אחרת להאזין לאמנים המועדפים עליו. כאן נכנסות לתמונה ההופעות החיות, בהן הצופים מרגישים את הבאסים, רוקדים עם המוזיקה ואם הם מספיק קרובים לבמה, גם זוכים להריח את הזמר הנערץ. הופעות אלו מספקות אלטרנטיבה לעולם המוחשי שהוחלף כעת בדיגיטציה, ופותחות ערוץ תקשורת אישי בין האמן לבין המעריצים. מעבר לכך, קניית כרטיסים להופעה הפכה לסמל סטאטוס. כיום, כשאנו רוכשים מקומות להופעת מוזיקה, אנחנו לא רק קונים מוזיקה חיה, אנחנו גם מצהירים הצהרה. אנחנו מצהירים על עצמנו שאנחנו תרבותיים, נהנתנים ובעלי אמצעים.

את הפוטנציאל העסקי הטמון בשוק ההופעות המקומי המתרחב היטיבו לנצל לא רק אמנים מקומיים, אלא גם להקות ואמנים מחו"ל, שהחלו בשנים האחרונות לכלול גם את ישראל כחלק מסיבוב ההופעות שלהם, או להגיע במיוחד להופעה בודדת. מעבר לקרבתה לאירופה, שמקלה על ההגעה במסגרת מסע הופעות, תל אביב, שמהווה את היעד העיקרי להופעות של אמנים הזרים, יצרה לעצמה תדמית של עיר בינלאומית מודרנית, צעירה, תוססת וגם פתוחה לקהילה הגאה. תדמית זו היא בדיוק מה שממצב את תל אביב כמקום שאמנים מסמנים כיעד לטיפוח וככזה, עליהם להראות נוכחות בו. מעבר לכך, ניתן לומר כי הלחצים שמפעילים מפיקים ישראלים ויהודים בתעשייה, יחד עם הצלחות מסחררות בקרב מופעים קודמים של אמנים מוכרים, בהחלט עושים את שלהם במאמץ לייבא אמנים מפורסמים לארץ.

למרות כל אלו, מסלול ההגעה של אמנים זרים לישראל עדיין רצוף מהמורות. במקביל להגעתם של אמנים גדולים וידועים, חזינו גם בביטולים של לא מעט הופעות שציפינו להן בקוצר רוח. מספרם של האמנים שמיוזמתם לא מגיעים לארץ אומנם קטן והולך, אבל הלחצים על הזמרים הבינלאומיים מטעם ארגונים פרו-פלסטיניים נותרים ללא שינוי. הללו משתמשים במתקפה וירטואלית חריפה על מנת למנוע מאמנים להופיע בתל אביב, בטענה שהופעה בישראל מביעה תמיכה בכיבוש ובמדינה שלא מכבדת זכויות אזרח וחוקים בינלאומיים אחרים. הזמרים חווים לפעמים הטרדות וחוסר נוחות עקב ההתקפות וההפגנות נגדם, ולעיתים רבות נקלעים למצב מעיק כאשר הם נאלצים להגדיר את דעתם הפוליטית בעקבות ביקור בישראל. לא כל האמנים מסוגלים או רוצים לקחת את זה על עצמם, וחלקם מעדיפים להימנע מכאב הראש הכרוך בקיום הופעה בישראל, במחיר של להפסיד את היתרונות שלהופעה כאן יש להציע.

מבין האמנים שדווקא כן החליטו להגיע לארץ הקיץ, נמנית מדונה, שבחרה לפתוח את סיבוב ההופעות העולמי שלה כאן, באצטדיון רמת גן. זוהי הופעתה השלישית של מדונה בארץ, והפעם היא הצליחה לעורר תשומת לב תקשורתית נרחבת במיוחד- הן על רקע המהלכים המתוחכמים של הזמרת כדי להתחמק מצלמי הפפראצי הישראליים, והן על רקע החשאיות סביב השירים שעתידים היו להיכלל במופע הבכורה לסיבוב ההופעות.

במקביל למדונה, הופיע בגני התערוכה בתל אביב Avicii, דיג'יי האוס ודאנס המוגדר כיורשו של דייויד גואטה, לאחר שחרש את במות אירופה ואמריקה. נוסף על השניים, יופיע מחר רופוס ויינרייט (03.06.12) ובתחילת הקיץ ב-3 ביולי להקת Guns N' Roses המיתולוגית תארח את Ugly Kid Joe בפארק הירקון במסגרת פסטיבל Summerock 2012. כמוה, גם ה-Red Hot Chili Peppers מגיעים להקפיץ את הקהל, בהופעתם בפארק גני יהושע ב-10 בספטמבר. אחרי כל אלו ניתן יהיה להגיע להופעתו של לני קרביץ ב-6 באוקטובר, גם כן בפארק הירקון, בהופעה שתיקרא "שחור ולבן בישראל" כמחווה לשם האלבום האחרון של קרביץ, "שחור ולבן באמריקה".
כרטיס להופעה שכזו יעלה לכם בין 200-400 ₪ לכרטיס רגיל, והחל מ- 750 ₪ לכרטיס VIP, אבל כמו שכבר הזכרנו – אתם רוכשים הרבה יותר מהופעה.

פורסם ב- music

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>