אביב המוזיקאים – מוזיקה ישראלית חדשה

כמדי שנה, גם השנה חודשי האביב והקיץ מסמנים התחדשות בתעשיית המוזיקה המקומית. זה הזמן לפתוח את הרדיו ולהאזין לכמה זמרים ולהקות שעושים קאמבק עם אלבומים חדשים ומבטיחים.

כמו בטבע, גם בתעשיית המוזיקה נרשמת עונת האביב כעונה של פריחה. העובדה שעם ישראל יוצא יותר לבילויים בחוץ ושניתן לקיים אירועים גם במתחמים פתוחים, הופכים את חודשי האביב וחודשי הקיץ לחודשים בהם ההופעות החיות קמות לתחייה, דבר שמייצר הנעה והתחדשות בתעשיית המוזיקה. אביב-קיץ 2012 מסמן פריחה והתחדשות אצל אמנים ישראלים רבים שלא שמענו מהם זמן רב, וכעת מפציעים שוב, היישר לרשימת ההשמעות של הרדיו. עבור חלקם החזרה חלקה יותר, עבור אחרים קצת פחות, אך מה שבטוח- כולם מוציאים אלבום חדש הקיץ.

הראשון שנדון בשובו לפלייליסט הוא אסף אבידן. בצעד מפתיע, לאחר שלושה אלבומים מוצלחים ביותר וסיבוב הופעות שמילא אולמות, החליטו אסף אבידן והמוג'וס להתפרק. אמנם אבידן המשיך להופיע לבדו עם שירי הלהקה, אך מאז פירוק החבורה ב-2011 לא נרשמה אף הפקה מוזיקלית משמעותית. זאת כאמור, עד לאפריל 2012, בו הוציא אבידן סינגל חדש לרדיו, Different Pulses, המהווה סנונית ראשונה למה שעתיד להיות אלבום הסולו הראשון של אבידן. האלבום המדובר יצא בסוף הקיץ ונכתב גם הוא, כמו האלבום האחרון שלו Through the Gale, על אי בודד בהוואי.

אין ספק שאבידן נשמע כמו משהו שהגיע מאירופה, וככזה מביא עימו רוח קרירה של מוזיקה שאפשר לקרוא לה "חורפית" לפלייליסט הקיץ הישראלי. אפילו הקליפ ל-Different Pulses עושה רושם שצולם על רקע נופי נורבגיה ועושה חשק לעטוף את הילד האובד בקליפ, ייתכן אבידן עצמו, בשמיכה חמימה. גם חברת התקליטים העולמית Universal, השכילה להבין שאבידן נוטף אירופה, ומיהרה להחתים אותו על זכויות להפצת החומרים החדשים שלו, לרבות אלבום הסולו. לכבוד האלבום החדש יצר לעצמו אבידן הרכב מוזיקלי שילווה אותו בהופעותיו, שלפי ההתלהבות מהסינגל הראשון הולך להיות מוצלח במיוחד, הן בארץ והן בחו"ל.

עוד דמות שנעלמה מהנוף למרות הפוטנציאל הבינלאומי שלה היא שירי מימון. לאחר שזכתה בתואר הישראלית הראשונה שהופיעה והתמודדה בטקס ה-EMA האירופאי של MTV, חברה מימון באופן מפתיע לשמעון בוסקילה, שאיתו הופיעה ברחבי הארץ. למעט מספר סינגלים שניתן למנות על יד אחת, לא ראינו יותר מדי ממימון במהלך השנים החולפות והיה נראה שהאירוויזיון היה הפסגה המוזיקלית הרצינית ביותר שלה.

אך בטרם נספיד את הקריירה המוזיקלית שלה, החליטה מימון, להיפרד מבוסקילה ולצאת לשוק בשנית עם אלבום שיצא בקיץ הקרוב. אמנם "שלג בשרב", הסינגל הראשון מהאלבום, מייצג את שמו נאמנה ונראה כמו מלודיה פושרת ורגילה מצידה של מימון, אך הוא מזכיר לנו שהכישרון של שירי לא פס. בין כה וכה, הסינגל מושמע רבות בתחנות הרדיו ואולי מהווה קרש קפיצה לעבר חשיפה יותר משמעותית של שירים קצת פחות צפויים מצידה.

שב"ק ס', שם שאולי שכחתם כבר איך להגות, התחילו עם סינגל צולע במקצת. "לשבט: לקום" אמנם, בניגוד ל"שלג בשרב" של שירי מימון, גדוש במלל נשכני וביקורתי, אך נראה שזה כל מה שיש בו. ניתן היה לטעות ולחשוב שמרוב מהירות שכחו שב"ק להוסיף לחן לפזמון, אבל ניכר כי הם כלל לא מיהרו לחזור לבמות, היות ולמעט מספר הופעות איחוד וסינגל בודד, לא הראתה הלהקה סימני חיות מאז הפירוק המתוקשר בשנת 2000.

הסינגל "חמרמורת", הוא הסיבה להאמין שהדיסק של שב"ק יהיה דווקא שונה מ"לשבט: לקום", ויספק לנו להיטי קיץ עם שורה תחתונה. הסיבה העיקרית שהחזרה של שב"ק ס' כל כך מרעננת היא הטקסטים הכל כך רלוונטיים שהלהקה משלבת בחריזה מושלמת לתוך משהו שיכול בקלות להחליק לנו לגרון. כך למשל "חמרמורת", או בלעז: האנגאובר, מבקר את תרבות השתייה בחתונות מחד: "החמרמורת/ אתמול שתיתי ת'משכורת/ איך שוב התעוררתי במכמורת/ ממחר- בצורת!", אך מאידך מבין לליבו של הישראלי הממוצע שרק רוצה להתפרק מחיי היומיום עם השורות "אני אדם יציב, זה העולם שמתנדנד/ אני בבוקר שורד, אבל בערב רוקד". גם ב"לשבט: לקום" נמתחת ביקורת חריפה על תרבות הריאליטי עם רמיזה גסה לתוכנית "הישרדות" (בשם השיר) ולשערוריית "האח הגדול", בה ניתנו כדורים פסיכיאטריים למתמודדים, עם המילים: "דוחפים לנו כדור ועוד כדור ועוד כדור". לכן נוותר לשב"ק ס' על הסינגל נטול המוזיקה, ונחכה שיחזירו לנו את הפאנק, וגם קצת את השפיות, עם האלבום החדש שיצא בקרוב.

אחרון חביב שחוזר, או שבעצם מעולם לא עזב, הוא יזהר אשדות. למרות שלא הוציא אלבום חדש מאז 2005, הקפיד אשדות לשמור על קשר רציף עם מעריציו בסיבובי ההופעות המתמשכים שלו. אמנם אנחנו אוהבים לראות את אשדות בהופעה, אבל הקהל השתוקק למשהו חדש פרי יצירתו. ובכן, אשדות כנראה החליט שקיץ 2012 זהו הזמן להחזיר אלינו את הקסם וחבר לבת זוגו, הסופרת והמשוררת אלונה קמחי, כדי להפיק אלבום חדש שיצא בחודשים הקרובים.

הסינגל הראשון והרומנטי, "ערב בלי טלפון", הוא עיבוד מחודש של קמחי לשיר רוסי ישן, כבש את גלגל"צ ואת הלבבות של כולנו כשאשדות מכריז "לטלפונים אני לא עונה/ העולם הוא מטרד שולי/ כי את הערב אני מבלה/ עם הבחורה שלי". אמנם השיר עצמו לא מהווה את פסגת יצירתם של הזוג, אך הוא נותן לנו טעימה ממה שחיכינו לו 7 שנים, וצפוי להיות ערב במיוחד לאוזן וללב.

בקיץ הקרוב, צפוי שוק המוזיקה הישראלי להתחדשות שאולי מעט תרענן לנו את התחום שסבל משטחיות מסויימת, לאור מוזיקת הפופ המזרחית ותחרויות הריאלטי למיניהן שהציפו אותנו בעשור האחרון. אולי מכאן ניתן להבין את הכמיהה לאמנים ותיקים ואיכותיים שייצרו עבורנו שירים מקוריים בעלי אמירה ותוכן משמעותיים יותר. ואולי, עד סוף הקיץ נדע את התשובה.

פורסם ב- music

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>